Jubileumståget "NOJ 150 år"

KJ 17

KJ 17 (A5 1545) KJ 17, även känt som SJ A5 1545 Ångloket KJ 17, även känt som SJ A5 1545, är ett svenskt ånglok med en rik historia. Det tillverkades 1930 av AB Motala Verkstad med tillverkningsnummer 742. KJ 17 har genom åren varit en del av flera järnvägsmuseers samlingar och är ett uppskattat

KJ 17 Read More »

Z43 289

Z43 289

Z43 289 Historia Z43 289 levererades ursprungligen till Statens Järnvägar (SJ) och användes främst för växling och lättare godstrafik. År 1956 omlittererades den från Z4 289 till Z43 289. Under 1980-talet överfördes lokomotorn till banavdelningen och fick littera Qaz 9451091, senare ändrat till Qzs 945 1091. År 1990 blev den Banverkets MTZ043 3464 och 1992

Z43 289 Read More »

Da 941

Da 941

Da 941 Elloket Da är en svensk loktyp som tillverkades av ASEA mellan 1952 och 1957. Totalt byggdes 93 exemplar, vilka blev SJ:s nya universallok under 1950-talet och användes i både person- och godstrafik. Da-loken representerar slutet på en era av koppelstångslok innan boggieloken tog över. Historia: Efter att de sista D-loken levererades 1943, insåg

Da 941 Read More »

Trafiktåget med Ra 987 i spetsen

Ra 987

Ra 987 Elloket Ra, även känt som ”Rapid-loket”, utvecklades av Statens Järnvägar (SJ) under 1940-talet för att möta behovet av snabbare persontågslok. Med en toppfart på 150 km/h var Ra-loken bland de snabbaste på sin tid och kännetecknades av sin strömlinjeformade design inspirerad av amerikanska diesellok. Historia: De första två Ra-loken levererades 1955 och följdes

Ra 987 Read More »

305431203 492584662878601 4094368237195731072 n

HNJ Ångvagn

HNJ Ångvagn En unik klenod Ångvagnar kan närmast sägas vara motorvagnens föregångare. HNJ ångvagn skaffades 1888 från Atlas verkstäder i Stockholm för att användas till direktionens resor, tjänste- och lustresor eller när celebra besök skulle skjutsas. Följdaktligen har såväl konung Oscar II, hans gemål, höga direktörer som HNJ personal med familjer nyttjat Ångvagnen fram till

HNJ Ångvagn Read More »

Z43 200

Z43 200

Z43 200 Historia: Z43 200 levererades ursprungligen till Statens Järnvägar (SJ) och användes främst för växling och lättare godstrafik. År 1973 såldes lokomotorn till Distri-Lux International AB i Torsvik. Senare, 1998, överfördes den till Nässjö Järnvägsmuseum, där den finns bevarad idag. Design och användning: Den första serien av Z43-lokomotorer, inklusive Z43 200, kännetecknades av en

Z43 200 Read More »

Img 9051

T41 200

T41 200 Amerikanskinspirerat linjelok 1953 började Nohab tillverka diesellok på licens från amerikanska General Motors (GM), först till de danska statsbanorna. Två av de mest kända modellerna var TMX och TMY. Några år senare, 1955, beställde även SJ fem lok av samma typ. Konstruktionen följde den amerikanska modellen med två treaxliga boggier och en motor

T41 200 Read More »