T41 200
Amerikanskinspirerat linjelok
1953 började Nohab tillverka diesellok på licens från amerikanska General Motors (GM), först till de danska statsbanorna. Två av de mest kända modellerna var TMX och TMY. Några år senare, 1955, beställde även SJ fem lok av samma typ. Konstruktionen följde den amerikanska modellen med två treaxliga boggier och en motor från GM.
Anpassade för svenska banor
En viktig detalj med dessa lok var det låga axeltrycket på endast 14 ton, vilket gjorde att de kunde köras på spår som var lite klenare. Till skillnad från de danska loken byggdes de svenska som enhyttslok, vilket innebär att de hade en förarhytt istället för två. Hytten placerades så att loket fick en längre och en kortare huv, vilket gav dem ett distinkt utseende.
Brun design och nya namn
De svenska loken målades i en stilren brun färg med vita ränder. Från början kallades de T4, men 1961 bytte de namn till T41. Även deras nummer ändrades – vid leveransen hade de nummer i 100-serien, men det justerades några år senare.
Dessa lok blev en viktig del av SJ:s fordonsflotta och är fortfarande intressanta både för järnvägsentusiaster och den teknikhistoriskt nyfikna!
Tillverkad:
1956
Längd:
15,4m
Vikt:
84 ton
Motorstyrka:
1065 kW
Hastighet:
100 km/h