Z43 289
Historia
Z43 289 levererades ursprungligen till Statens Järnvägar (SJ) och användes främst för växling och lättare godstrafik. År 1956 omlittererades den från Z4 289 till Z43 289. Under 1980-talet överfördes lokomotorn till banavdelningen och fick littera Qaz 9451091, senare ändrat till Qzs 945 1091. År 1990 blev den Banverkets MTZ043 3464 och 1992 DAL 3464. 1994 såldes lokomotorn till Nässjö Järnvägsmuseum, där den finns bevarad idag.
Design och användning
Den första serien av Z43-lokomotorer, inklusive Z43 289, kännetecknades av en hytt placerad mitt på loket och ett strömlinjeformat utseende. Dessa lokomotorer målades ursprungligen i en rödbrun färg. De var utrustade med en tvåstegad växellåda som möjliggjorde hastigheter på upp till 55 km/h, vilket gjorde dem lämpliga för både växling och lättare godstransporter.
Bevarande exemplar
Flera Z43-lokomotorer har bevarats som museifordon. Förutom Z43 289 och Z43 200 hos oss finns det exemplar hos flertalet andra museer runt om i Sverige. Z43 289 representerar ett typisk och väldigt vanlig lokomotor som syntes på industrier och små bangårdar runtom i Sverige under en lång tid.
Tillverkad:
1953
Längd:
8,8 m
Vikt:
20 ton
Motorstyrka:
120 kW
Hastighet:
55 km/h